Taal van de Stad
Inrichting, herinrichting, revitalisering, aanleg kabels en leidingen, verkeersremmende voorzieningen, wijzigingen in wettelijke kaders voor beheer, enzovoort. Allemaal aspecten die maken dat de kwaliteit van de openbare ruimte moeilijk in stand te houden is. Maar wat is die kwaliteit? Wat willen we instandhouden? En voor welke prijs?
Veelal staat de beheerder voor het dilemma ‘welke heer te dienen’. De ontwerper en stedenbouwkundige, de gebruiker (bewoner, ondernemer, bezoeker, hulpverleningsdiensten, enzovoort), de politiek of de portemonnee?
Is het wel de taak van de beheerder alleen?
In veel organisaties wordt samengewerkt tussen ontwerpende, realiserende en beherende disciplines. Deze samenwerking verloopt desondanks vaak stroef en leidt regelmatig tot problemen in de openbare ruimte. Problemen voor de gebruiker die op het bordje komen van de beheerder. Beheerbewust ontwerpen en ontwerpbewust beheren is een veelgehoorde kreet. Maar hoe organiseer je dit?
Voor en met de gemeente Breda is hiervoor Taal van de Stad®ontwikkeld.